יום רביעי, 11 באפריל 2012

על האתר "באופן טבעי", או: איך הפכתי לנון-קונפורמיסטית

מצאתי את האתר הזה בזמן שיטוטיי האינסופיים באינטרנט, באחד מניסיונותיי הרגילים לעשות כל דבר ורק לא ללמוד: באופן טבעי
זה לא האתר הראשון ולא האחרון שאני מוצאת, אך הוא בין הבודדים שנכנסו מיד לרשימת האתרים הקבועים שאליהם אני גולשת. הוא מכיל כל כך הרבה חומר ומידע, שלא הצלחתי לחשוב על שום נושא שרציתי לקרוא עליו עוד קצת ולא הופיע שם. אז פיתחתי את התחביב המוזר לקרוא על ענייני משפחה והורות לפעוטות - נושא שאין לי אליו שום קשר כרגע - וכל מידע אפשרי בנושא מופיע באתר הזה, עם המון דעות לכאן ולכאן ודיונים שריתקו אותי.

אמנם האתר קצת הרתיע אותי בהתחלה, כפי שאני מניחה שהוא ירתיע כל אדם שרגיל לחשוב לפי סטיגמות - כמוני. לקח לי הרבה זמן, והרבה הרבה קריאה ונבירה באתר, כדי לפקוח את העיניים ולהבין שאולי מה שלימדו אותי תמיד הוא לא בהכרח נכון. לא צריך לקבל שום דבר כמובן מאליו. אני משננת לעצמי את המשפט הזה בכל פעם שאני מרגישה שאני שוב חוזרת לחשוב "בדרך הרגילה", כמו כולם. בזכות האתר הזה התחלתי לגבש את הדעות שלי על כל נושא באופן עצמאי, לקרוא המון מחקרים ודעות לכאן ולכאן ולגבש דעה בזכות עצמי, ולרוב היא מנוגדת למה שלימדו אותי כל חיי.

למעשה, הפסקתי להאמין שהנורמות החברתיות הן נכונות רק משום ש"כולם עושים את זה". זה שכולם עושים את זה, לא אומר כלום. אני אחשוב על כל נושא ואחליט בעצמי מה נכון ומה לא. סוף סוף אני שואלת "למה" ומסרבת לקבל תשובות כמו "ככה כולם עושים" או "ככה מקובל" או "ככה תמיד אומרים".

אפילו בבית הספר מלמדים אותנו: "ואם כולם יקפצו מהגג?!" טוב, אז באתר הזה יש הרבה "קופצים מהגג", אבל הם לא מנסים לשכנע אף אחד לנהוג כמותם, אלא בעיקר מסבירים את משנתם ומה הוביל אותם לנהוג בניגוד לדרך המקובלת. ואתם יודעים מה? יש להם נימוקים הרבה יותר טובים בזכות השיטה שלהם, כי הם, בניגוד ל"כולם", באמת טרחו לחשוב עליה!

אז באילו נושאים רדיקליים מדובר? בנורמות חברתיות פשוטות ויומיומיות, שכל מי שאני מכירה בלי יוצא מן הכלל נוהג לפיהן מבלי לערער ומבלי לחשוב פעמיים. ברור שאלה הדברים הנכונים לעשות, לא? הנה כמה דוגמאות, שאני מתכננת לדון בחלקן בהרחבה בהמשך הבלוג:
- לידה בבית חולים
- עגלות וסלקלים
- תמ"ל לתינוקות
- חיתולים
- חיסונים
- ברית מילה
- חינוך פורמלי

מי מבין הקוראים הטיל אי פעם ספק בהזדקקות שלנו לכל אחד ואחד מן הדברים האלה? הרי מובן מאליו שכולם נחוצים לנו! ברור שעושים את זה! למה? כי ככה כולם עושים. יש לכם הוכחה ממשית? לא, אבל זה מה שכולם עושים ואומרים שזה נכון, אז זה נכון.
זהו, שלא. או לפחות: לא בהכרח.

כל הנושאים הנ"ל מהווים מדורים (מדור הוא אוסף של עשרות דפים ודיונים) באתר "באופן טבעי".

בכל פעם שניגשתי לקרוא מדור חדש, הטלתי ספק - בכל פעם מחדש! - שמשהו יצליח לשנות את דעתי בנושא, כי הדעות שלי כבר היו מוצקות ומבוססות באופן טהור על מה שהאכילו אותי כל חיי, כמו גם את כל מי שאני מכירה. מי בדיוק יוכל לשכנע אותי שעדיף ללדת בבית? מי יוכל לשכנע אותי שאפשר לגדל תינוק בלי חיתולים? איזה שטויות, מה, אנחנו חיים בשבט? זה בטח בצחוק. חבורת "שאנטי שאנטי" בפעולה. בטח מדובר בחבורת אנשים משועממים וחסרי חיים שיושבים כל היום בבית, מעשנים סמים, לובשים עלים, אוכלים רק אוכל טבעוני ומגדלים ילדים כמו בג'ונגל. מה, לא?

לא.

בכל פעם מחדש הצליחו לשנות את דעתי - דבר שכל מי שמכיר אותי יעיד שהוא מאוד קשה, כי אני כל כך נחרצת. לא תמיד מן הקצה אל הקצה, כי לפעמים הדעות המקוריות שלי כבר היו מבוססות על משהו אמיתי, אבל צורת החשיבה שלי בכל אחד מהנושאים השתנתה לגמרי. לא השתכנעתי שהכל מתאים לי, לא השתכנעתי לנהוג כך בעצמי גם אם אני מסכימה עם דרך המחשבה. אבל סוף סוף השתכנעתי שלפעמים החברה טועה, ושעדיף לי בכל מקרה לגבש את דעתי בעצמי, ולבסס אותה על משהו חוץ מ"זה מה שאומרים".

תובנה מרעננת. =)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה