יום שישי, 18 במאי 2012

ואלה שמות

מאז ומתמיד היה ברור לי שיום אחד, כאשר אתחתן (זוכרים את האמירות הילדותיות החלומיות האלה, בסגנון יסמין מ"אלאדין" - "כשאתחתן, זה יהיה מאהבה!!!"), אשנה את שם משפחתי.

לא גדלתי במשפחה פמיניסטית ואת הרעיונות הפמיניסטיים שלי המצאתי בעצמי. טוב, אני מגזימה. שמעתי אותם פה ושם, התלהבתי ואימצתי את רובם. אני בהחלט זוכרת את עצמי כילדה מתקוממת על כך שבר מצווה עושים רק לבנים, על כך שנשים חייבות להוציא שערות ולהיות רזות ויפות ("כדי להיות יפה צריך לסבול!") וגברים לא, על השטויות השוביניסטיות לפיהן אשה צריכה לבשל ולנקות וגבר צריך לשבת ולראות טלוויזיה כשהוא בבית. תמיד אמרתי שאני אעבוד וארוויח כסף ולא אשאר בבית, ובשום אופן לא אסכים להיות בקשר לא שיוויוני. אני לא שווה פחות מכל גבר שהוא. הייתי טובה מאוד במתמטיקה ובכימיה, שנאתי היסטוריה וספרות ולא הבנתי למה מצפים מנשים לנטייה "טבעית" למקצועות מסוימים ("ברור שקשה לך בפיזיקה. את בחורה." איכס).

אז מה השטויות האלה, למה אני צריכה לשנות את שם משפחתי בנישואים והגבר לא?

אני מזכירה שתשובות בסגנון "זו המסורת", "ככה כולם עושים" וכו' אינן מקובלות עליי ואינן מתאימות לרוח הבלוג. אני באמת מחפשת תשובה אחרת, אמיתית, כי אני מאלה שמאמינים שכאשר המסורת דפוקה, צריך לשנות אותה (ולא, "עובדה שכולם בסדר עם זה" לא אומר שהמסורת לא דפוקה, וזה גם לא אומר שכולם בסדר עם זה).

האם יש למישהו סיבה של ממש? סיבה טובה לכך שהילדים ייקראו רק על שם הגבר, כאילו הם רק שלו, והאשה גם היא תיקרא על שמו, כאילו היא רכוש שלו? הרי בדיוק זהו מקור המסורת ואפשר לראות זאת בכתובה שמקבלים בנישואים - הגבר קונה את האשה מאביה, היא הופכת לרכוש שלו ולכן נקראת על שמו. ברוך השם ואנחנו כבר לא חיים בחברה כזו (בגלל שכמה מסורות דפוקות כבר נעלמו - הודות לאנשים שלא קיבלו תירוצים בסגנון "כך עושים כולם"), אז בשביל מה המנהג המטופש הזה, ועוד באופן כל כך אוטומטי ובכלל בלי דיון?

הרי ברגע שמתחתנים, הופכים למשפחה אחת. האשה לא מצטרפת למשפחתו של הגבר והגבר לא מצטרף למשפחתה, אלא שניהם מקימים תא משפחתי חדש. אם כן, מדוע לא לתת לתא הזה שם חדש? הרי זו הדרך ההוגנת היחידה, או כמעט היחידה. אפשר גם לצרף את שני השמות, ואני בעד, אבל לא בטוח שזה מתאים לכולם.

יש המון הצעות יפות. אפשר ליצור שם חדש שהוא ראשי תיבות של שני השמות המקוריים, או לצרף חלקים מהשמות ליצירת שם חדש (למשל שולמן+רוזנפלד - שרון). אפשר גם סתם לבחור שם שהוא מילה יפה ומתאימה.

למעשה, עם קצת יצירתיות לא בעיה למצוא פתרון. אבל צריך להשתחרר מהתפיסה לפיה הגבר חשוב יותר ולכן הוא מקבל עדיפות אוטומטית רק מפני שהוא גבר. ימי הביניים כבר חלפו.

וזה כבר קורה!

7 תגובות:

  1. אני פשוט שונאת את שם המשפחה שלי ואקח כל תירוץ אפשרי לשנות אותו, ונישואים הם תירוץ נוח:)

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה למה דווקא לשנות לשם של בן הזוג ולא לבחור שם חדש? :)

      וברצינות, אין לי שום בעיה עם אשה שרוצה לשנות את שם משפחתה לשמו של בן זוגה, אם הרצון הזה בא ממנה. הביקורת שלי היא על מקרה שבו היא לא רוצה, ובכל זאת עושה את זה בגלל לחץ/מסורת/כי לו זה חשוב. מה עם מה שחשוב לה? למה זה פחות משמעותי?

      מחק
  2. טוב! טייק 3 -.-. אז ככה אני אתייחס לתגובה שלך מעלי כי מאז שרציתי לכתוב בפעם הראשונה חידדת יותר את מה שרצית לומר בפוסט הזה. (בלי קשר כמובן לתגובה הראשונה שלא היית שלי.)

    השאלה היא על מה בסיטואציה הזו את מעבירה ביקורת, אני מסכים שאפשר להעביר ביקורת על החברה בכללותה שמעודדת את הנשים לקחת את השם של בני הזוג שלהן אבל אני חושב שמי שכבר נמצאת במכבש לחצים כמו שאת מתארת ונכנעת ללחץ של הסביבה לא ראויה לביקורת. זה פשוט עיניין של החלטה מה יותר חשוב, ברור שדעת חשובה ומשמעותית השאלה מה המחיר... הנושא הוא מאוד מורכב לדעתי וכל מקרה לגופו, אני מניח שאם הזמן המגמה תשתנה וכפי שאת רואה כבר יש הרבה ניצנים של שינוי :).

    אגב מה את אומרת על שני בני זוג שנשארו עם השם הרגיל שלהם והם אפילו לא התחתנו רחמנה ליצלן? :) (מכיר כזה אחד מאוד מקרוב :P), בלי קשר לי אישית מבחינה רעיונית יש טיפה בעיה עם לשנות לשם חדש כי בראש שלי אני לא רוצה לשנות אף אחת מעבר למה שהיא רוצה לבד כמו שאני לא אוהב אם מישהי תרצה לשנות אותי מעבר לאיך שאני ארצה להשתנות, אני רוצה קשר בין שני אנשים עצמאיים עם שאיפות כאלה ואחרות שטוב להם להיות ביחד :), כל החיים הם שינוי אחד גדול והקמת משפחה זה רק אחד מיני רבים. מצד שני ביננו, מה שחשוב זה מה שקורה בין בני זוג לא איזה סמלים טיפשיים, כך שלי באופן אישי גם לא יהיה יותר מידי איכפת אם היא תבקש ממני לשנות את שם המשפחה לשם לשלה :P.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אמוץ, שמחה שאתה מגיב :)

      אם זה לא היה ברור - הביקורת שלי היא לגמרי על החברה (וגם על הגברים בחברה) ולא על הנשים שנכנעות ללחץ, כי לא כולם בנויים לעמוד בלחץ, אני מודעת לזה.

      אין לי שום בעיה עם בני זוג שבוחרים לא להתחתן, או להתחתן ולא לשנות את שמותיהם. אך על שם מי נקראים הילדים?

      ובכל מקרה, אני חושבת שהקמת משפחה זה השינוי הכי גדול בחיים - או לפחות הכי חשוב מביניהם - למרות שאתה כמובן לא חייב להסכים איתי. :)

      מחק
  3. מעניין שאני מסתכל על זה הרבה יותר כבעיה חברתית ולא ממש של בן הזוג של האישה, נראה לי הרבה יותר הגיוני שהמשפחות (שהם נולדו בדור אחר) ילחצו על בת הזוג (נשים וגברים כאחד(ת :P) במקרה הזה כי אלו היו המוסכמות פעם) ולא בן הזוג (שאני לא רואה ממש סיבה שהוא ירצה במכוון לעשות משהו שהיא מרגישה לא נח איתו ויתעקש עליו, במיוחד ששני שמות משפחה ושם משפחה מאוחד כבר הרבה יותר נפוץ מפעם) שלה, כמובן שלדעתי אפשר להאשים כל בן זוג שפוגע בבת הזוג שלו פשוט לדעתי זה המקרה הפחות שכיח, אבל באמת שאני לא יודע, פשוט הרגשה סוביקטיבית.

    אני מניח שנסכים שלא להסכים בנקודה הזו, כרגע אני לא מרגיש ככה, אבל כמובן שזה לחלוטין אינדיבידואלי ותלוי בזמן כנראה :).

    השבמחק
    תשובות
    1. כמעט ולא יצא לי להכיר גבר שיסכים לשנות את שם משפחתו. אולי לרוב הגברים לא יהיה אכפת שבת הזוג שלהם נשארת עם השם שלה (וגם לגבי זה אני בספק), אבל הם לא יסכימו לשנות את שמם, או שהילדים ייקראו על שם האשה בלבד. אני, לפחות, הכרתי עד היום רק גבר אחד שעשה זאת - שינה לשם המשפחה של האשה והילדים נקראו על שמה.

      מחק
  4. עד כדי כך? מה הסיבה שהם לא רוצים לשנות את שמם בכלל יצא לך לשאול? התמונה שאני מתאר לעצמי היא מצב בו נניח אני עם מישהי שרוצה לקחת את השם שלי (בגלל המסורת או כל סיבה אחרת) ואני מוותר לה (וזאת הסיבה שאני גם תארתי לעצמי שעדיין יותר נהוג לקחת את השם של בן הזוג), האמת שזה נראה לי מאוד טבעי אם מישהי רוצה שם חדש או שני שמות או אפילו שאני אשנה לשם שלה על פני לקחת את השם שלי, זה ירגיש לי יותר לא נח שהיא תיקח את השם שלי מאשר שאני אקח את השם שלה אני חושב. את חושבת שרב הנשים היום בישראל רוצות להישאר עם השם של בן הזוג או לא? כי אני פגשתי כמה כאלה שזה ממש היה רצון חזק שלהן לקחת את השם של בן הזוג (נניח היו במשפחה קשה קודם ורק חיכו לרגע שהן ישנו את שמן).

    אגב מקרה שאני באמת עלול להגיד שאני לא מסכים הוא המקרה שאת אמרת (ואני בחיים לא שמעתי עליו עד היום) שבו היא תרצה לשנות את שם המשפחה של הילדים לשם שלה בלי ששלי ישתנה גם לשם שלה... אז אני באמת עלול לכעוס, כאילו המסר שעובר זה שלי אין קשר לילדים או אליה ואני איזה מישהו זר? לא יודע מה האינטרס לעשות כזה דבר וזה נראה לי די מעוות -.-.

    השבמחק