יום שישי, 31 באוגוסט 2012

הגלולה המרה

זו הפעם השנייה שאני כותבת מאמר תגובה לכתבה מ"שבעה ימים" של ידיעות אחרונות. אכן, הם לא מפסיקים לייצר חומר לפוסטים.

הכתבה נקראת "זרע הבעיה" והיא מופיעה ב"שבעה ימים" של היום. כבר כותרת המשנה עצבנה אותי:

מולקולה חדשה המבטיחה להפסיק באופן זמני ייצור זרע אצל גברים מסעירה שוב את הקהילה המדעית. האם הפעם תפותח סוף-סוף הגלולה למניעת היריון המיועדת לגברים? ואם תהיה גלולה כזאת, האם תימצא האשה שתסמוך על הגבר שיבטיח לה שלקח אותה?

הכתבה עצמה לא חידשה לי הרבה, אבל למרבה הצער, היא משופעת בדעות מיושנות ומיזוגניות עד כדי צווחות עצבים. אחת מהן מוצגת בכותרת המשנה הנ"ל: "האם תימצא האשה...?" קודם כל, ככל הידוע לי ברוב המקרים הבעיה אינה אצל האשה, אלא אצל הגבר שמסרב לקחת גלולה ולפגוע בפוריות שלו. אז תתחילו מזה, ואל תספרו לי שהבעיה היא אצל האשה שלא סומכת על הגבר, כאילו הוא היה מת לקחת את הגלולה והיא זו שלא מרשה לו.

נקודה שנייה: "הגלולה עצמה יכולה להתאים או לגרושים מבוגרים, החוששים מפני גניבת זרע, או לנשים הנמצאות בזוגיות ולא יכולות להשתמש בגלולות או בהתקן תוך רחמי".

קודם כל: אין דבר כזה "גניבת זרע", בטח ובטח לא כזאת שגבר ממוצע צריך לחשוש ממנה, אז די להשתמש במושג המיזוגני הזה כאילו זה ביטוי לגיטימי למשהו שקורה מדי יום ביומו.

שנית: ברגע שקיימות גלולות למניעת היריון לגברים, אין שום סיבה, מלבד התניות חברתיות כמובן, שדווקא האשה היא זו שתיקח את הגלולות. להיפך: אמנם בכתבה נטען "הגיוני יותר לפתח גלולות נגד היריון לנשים, שכן שם צריך לעצור רק ביצית אחת, ואצל הגבר צריך למצוא גלולה שתצליח לעצור מיליוני תאי זרע" - אז זהו, שזה הפוך דווקא. אשה פוריה 24 שעות בחודש וגבר פורה כל הזמן - ברור שקל יותר להרוס את חלון הפוריות המצומצם של האשה, אבל זה לא יותר הגיוני, הרבה יותר הגיוני שהגבר הוא זה שייקח את אמצעי המניעה, כי הוא זה שפורה כל הזמן.

מה אומרות ההתניות החברתיות שלנו?

1. גברים לא מוכנים לקחת גלולות למניעת היריון. בהמשך הכתבה מסופר שהם גם לא מוכנים להשתמש באמצעי מניעה בלתי הפיכים, כמו קשירת צינוריות זרע, בגילאים מאוחרים יותר, למרות שזה תהליך הרבה יותר פשוט והרבה פחות פולשני ומסוכן מקשירת חצוצרות הפופולארית בהרבה. כנראה שיש לגברים קטע כזה עם הפוריות שלהם, כאילו זה מה שהופך אותם לגברים. וגם מפחידה אותם האפשרות שמשהו יסתבך, מפחיד אותם לפגוע במנגנון הזה בגוף. ואתם יודעים מה? הם צודקים. וזה מביא אותי להתניה השנייה.

2. נשים צריכות לקחת גלולות למניעת היריון. מגיל צעיר מאוד מלמדים אותנו על אמצעי מניעה. מי לא קראה את הספרים המיועדים לנערות צעירות, עם כל הפרקים המוכרים "את וגופך" ו"מה זו אהבה" וכו'. בכולם ללא יוצא מן הכלל מוסבר על הגלולות, מוסבר שוב ושוב שאנחנו אלה שצריכות לקחת אחריות בעת קיום יחסים, ובכך בעצם נשמר המצב הקיים המטיל את מלוא האחריות על כתפינו בלבד. בשום מקום לא מוזכרים אמצעי מניעה הורמונליים לגברים, או אופציות כאלה. כאמור, כי גברים מפחדים מדברים כאלה. אלא שאני לא מוכנה לקבל את הגישה שלי אין מה לפחד, או שאני זו שצריכה להקריב את הבריאות שלי. גם מנגנון הפוריות שלי הוא זה שהופך אותי לאשה, ואני לא מוכנה לוותר עליו. כמובן שבמאמר רואיינו רופאים שהבטיחו שאין כל סכנה בגלולות הנשיות, אבל זה בפירוש לא נכון: הגלולות בהחלט גורמות לתופעות לוואי לא נעימות אצל נשים רבות מאוד, הן עלולות לפגוע בפוריות בעתיד, הן מעלות את הכולסטרול, גורמות לבחילות, מורידות את החשק המיני ואת הרטיבות בנרתיק, מעלות את הסיכון לסרטן השד ועוד אלף ואחת תופעות אחרות ומיותרות לגמרי.

זו בדיוק הנקודה: הגלולות האלה מיותרות. אין בהן כל צורך. איזו סיבה בעולם יש שאכניס לגוף שלי רעל מדי יום ביומו? גם ללא תופעות לוואי, ואני יודעת שנשים רבות אינן סובלות מתופעות לוואי, איזו סיבה יש לי לקחת את הסיכון ולו הקטן ביותר לפגיעה בפוריות שלי בעתיד או לבעיות כולסטרול? באמת שאני לא מצליחה להבין, על אחת כמה וכמה כשברור ששום גבר לא היה מסכים לעשות זאת.


 כבר דיברתי על נושא האחריות בפוסט על גניבות זרע: כאשר מתרחש פנצ'ר, הוא הפנצ'ר של שני הצדדים. למה אין ספרים לבנים מתבגרים, המסבירים להם שהם חייבים לקחת אחריות במקרה של היריון בלתי רצוי? למה החברה מאפשרת תופעה שבה הבחור מתנדף מהשטח ברגע שחברתו חושדת שהיא בהיריון, והיא זו שנושאת לבדה בנטל בלי שום תמיכה מצידו, שאשם במצב בדיוק כמוה? למה הספרים לנערות מתעסקים כל כך הרבה באמצעי מניעה, ולא מדגישים וחוזרים ומדגישים את הנקודות הכי חשובות: שצריך לקיים יחסים אך ורק עם בחור שסומכים עליו בכל מאת האחוזים, שאם יש לנו ספק ולו הקטן ביותר לגביו - שלא ניכנס איתו למיטה בשום פנים ואופן כי זה יהיה רק בעוכרינו בסופו של דבר? שיחסי מין לא מקיימים מתוך לחץ או רצון לספק את הצד השני, או להשיג אהבה, אלא כי רוצים בזה בלב שלם?

"טוב," יגידו לי, "אז מה את מציעה לאשה שמקבלת את עצתך לגבי הגלולות?"

בואו נחשוב ביחד: יש רק אמצעי מניעה אחד כיום שאינו פולשני, אינו מכיל הורמונים ואין לו סיבוכים: קוראים לו קונדום.


3. קונדום זה לא כיף: מפחית מהספונטניות ומההנאה וכו'. יופי, גם לסכן את הבריאות זה לא כיף. זה דווקא כן משפט שקראתי באחד מהספרים למתבגרים: מי שאינו מבין שעדיף להפחית מעט מהספונטניות ומההנאה ולא להסתכן במחלות מין ובהיריון בלתי רצוי, אינו בוגר מספיק כדי לקיים יחסי מין. ואני מוסיפה: גבר שאינו מבין שעדיף להפחית מעט מהספונטניות ומההנאה ולא לסכן את בריאות האשה, שהיא הרבה יותר חשובה מכל דבר אחר ובוודאי יותר חשובה מהנאה מושלמת וספונטנית ממין, הוא אנוכי מכדי להיות פרטנר לקיום יחסים. אין קונדום - אין חדירה. זה אפילו לא נתון לוויכוח ורק ככה זה צריך להיות. ובכלל עוד לא דיברתי על מחלות מין ועל נשים שאין להן פרטנר קבוע, אלא סטוצים, ובכל זאת משתמשות בגלולות ולא בקונדומים (חוסר אחריות מדהים).

ואגב, יש כל כך הרבה צורות אחרות לסקס מלבד חדירה, שבזוגיות מונוגמית אפשר לעסוק בהן גם בלי קונדום, אבל זה אולי נושא לפוסט אחר - למה רק חדירה נחשבת לסקס? בגלל שזה השיא של הגבר? אני לא אומרת לוותר עליה, אבל מה עם השיא של האשה? למה אם יש חדירה והאשה מוותרת על השיא שלה זה עדיין נחשב לסקס, אבל אם האשה מגיעה לשיא ולא היתה חדירה זה כאילו לא היה סקס? ממתי חדירה=סקס, ולמה? אבל כאמור, זה נושא לפוסט אחר.

אומרים שקונדום הוא גם פחות בטוח. ובכן, לא נכון. בשימוש נכון ובתוספת קוטל-זרע (שהרבה קונדומים כבר מגיעים איתו) היעילות שלו זהה כמעט לזו של הגלולה (שגם היא לא 100%). עניין "השימוש הנכון" משעשע אותי: אפשר לחשוב שמדובר בהנדסת טילים, כלומר, כמה גאון צריך להיות כדי לעשות את זה כמו שצריך?



לסיכום: כשיהיו גלולות למניעת היריון לגברים, נדבר. בינתיים, גלולות נשיות - לא בבית ספרי.

3 תגובות:

  1. כל מילה. (ועוד כמה).
    בסביבה שלי מאוד מקובל שכשמשפחה לא רוצה יותר ילדים, הגבר הולך וקושר.זה הליך פשוט ומהיר וגברים פה לא מרגישים פחיתות כבוד בגלל שנוזל הזרע שלהם כבר לא נושא זרעים. אני מניחה שאם זה היה מביך אותם באיזושהי צורה הם לא היו מספרים לי על זה באותה קלילות כאילו הם עשו עגיל בגבה (וכל זה בלי ששאלתי).
    אם כבר גלולות אז נראה לי הוגן שהגברים יקחו חלק שווה בנטל מניעת ההריון אבל מכיוון שאני מתנגדת לגלולות עבורי, אני מתנגדת גם לגלולות עבורו. כשזה מזיק זה מזיק.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה! :) אני מניחה שאת גרה בחו"ל, כי בארץ למיטב הבנתי זה כמעט ולא קיים. מאוד משמח אותי שלפחות יש מקומות שבהם זה כך, גם אם פה לא, לצערי. פה מדברים לפעמים על קשירת חצוצרות, שכפי שאת בטח יודעת זה הרבה יותר מסובך ומסוכן, ואין שום סיכוי בעולם שאעשה זאת אי פעם.

      מחק
  2. אני כאן כדי להעריך את עבודתו של ד"ר איגבינוביה עבור חיי, הוא לא רק טוב ברפואת צמחים בודד, אלא שהוא גם טוב בלהטיל כישופי אהבה לנישואים שבורים, לחשי אושר שבורים במערכות יחסים וכן הלאה, נאבקתי עם בעלי שעזב אותי, אחרי שהוא התחיל לראות גברת אחת במשרד שלו והתעמתתי איתו למה הוא בוגד בי וצעקתי עליי ויצאתי מהבית, התחננתי לסליחתו והוא מסרב לסלוח לי והתחיל לחזור הביתה מאוחר. בכאב רגשי רציני אז המשכתי לחפש עזרה אז קראתי כל כך הרבה עדויות על ד"ר איגבינוביה והחלטתי לנסות אותו והוא באמת הטיל כישוף שהחזיר את בעלי היפה תוך שלושה ימים וזה היה מדהים הוא הכריז על מתנת מכונית מפתיעה כסימן למה שהוא עשה השאיר אותי כל הזמן הזה ואני סולח לו והיום אנחנו שוב משפחה מאושרת. בבקשה למישהו יש קשיים כלשהם בנישואין או בגירושין אנא צור קשר עם הרבליסט הנהדר הזה מכיוון שאני בטוח שיש תרופה לכל מצב שאתה מוצא את עצמך doctorigbinovia93@gmail.com או WhatsApp +12162022709 ו-viber +12066713285 והדרך הטובה ביותר שלו להציל את הנישואים שלך

    השבמחק